Proverite da li je Savremena osnovna škola pravo mesto za Vaše dete.
Kako da deca zavole čitanje?
linkadmin / / Blog, Cambridge, I-IV, Kombinovani, Nacionalni / 29.08.2018
Kako da deca zavole čitanje?
Razvijajmo im ljubav prema čitanju
Nije lako približiti deci knjige, naročito ako je to povezano sa predavanjima. Kada deca nešto identifikuju kao obavezu često u startu imaju odbojnost. Danas je jedan od onih sunčanih vedrih dana u Beogradu i moj razred je otrčao napolje na odmor. Međutim, ne zadugo! Nakon samo nekoliko minuta provedenih napolju, nekoliko učenika su zadihano dotrčali do mene i zamolili: “Nastavnice, možemo li da se vratimo unutra i nastavimo da radimo na našem čitalačkom projektu?”
Da, dobro ste čuli, deca iz trećeg razreda žele da se odreknu odmora kako bi čitala. U svojoj višegodišnjoj karijeri, nikada nisam videla ovako visok nivo dečijeg angažovanja kada se radi o čitanju. Većina vaspitača zna da učenici ne uživaju u časovima posvećenim čitanju kada su ti časovi zahtevni ili kada dolaze odmah nakon odmora.
Morala sam da se zapitam – zašto moji đaci odjednom žele da prestanu sa igrom kako bi nastavili sa čitanjem? Šta je to što im drži pažnju?
Čarolija čitanja o temama koje vas zanimaju
Naše odeljenje je bilo usred projekta koji budi pažnju – to je vrsta metodologije učenja gde su učenici pokretači sopstvene putanje učenja. U ovom konrektnom slučaju, radili smo na Čitalačkom pozorištu, gde su deca osmislila, napisala i na kraju odglumila pozorišni komad pred svojim porodicama.
Pretvaranje komada u dragoceni doživljaj učenja
Prepoznavši da je odeljenje bogato talentovanim dramskim piscima, improvizatorima i glumcima, pomislila sam da bi bilo dobro ukomponovati njihovo interesovanje u lekcije posvećene čitanju. Na taj način, deca bi imala utisak da je škola kao pozorišni komad i ne bi ni primetila da, dok se igraju, istovremeno i uče.
Rezultat je bila serija lekcija sa visokim angažovanjem učenika, koji su usput razvijali osnovne matematičke veštine gledanja na sat i temeljne veštine izražajnog čitanja. Energija i angažovanje koji su nastali kao posledica ovoga mogli su se jasno osetiti u celom odeljenju, kao i tokom nedelja pripreme predstave. Evo 5 veština koje su učenici razvili tokom našeg četvoronedeljnog projekta.
1. Posvećenost
Obično je nastavnik taj koji mora da podseća učenike da održavaju probe i da se pripreme, međutim, često sam čula učenike kako jedan drugog podsećaju na sve što je potrebno za veliku premijeru. “Danas moramo da uvežbamo svoj tekst” ili “treba da osmislimo kostime” saopštava posvećenost, ponos i uzbuđenje koje učenici osećaju prema predstavi.
2. Timski rad
Tokom čitavog procesa, od čitanja i uvežbavanja, preko pravljenja kostima i izvedbe, đaci su imali različite ideje o različitim elementima predstave. U jednom trenutku došlo je do dubokog neslaganja koje je podelilo odeljenje na dva odvojena tabora. Ipak, upravo ih je ta velika želja dovela do kompromisa. Razlike su prevaziđene i rad na predstavi je nastavljen.
3. Kreativnost i maštovitost
Nebo je bilo granica za ovaj projekat. Kreativnost i maštovitost dece se pomaljala u svakom aspektu projekta, od smišljanja priče, preko šivenja kostima i izvođenja predstave.
4. Intenzitet doživljaja
Deca ovog uzrasta, bez obzira na to koliko su zainteresovana za nešto, često gube interesovanje kada se prašina oko projekta slegne, ali to nije bio slučaj sa ovim projektom. Nakon dve nedelje tokom kojih su razvijali priču, učenici su počeli da pitaju: “Kada ćemo moći da vežbamo?” Bilo je neverovatno videti da su deca toliko angažovana, čak i nakon cele četiri nedelje rada na predstavi.
5. Borbenost i inicijativa
Upravljanje procesom od početka do kraja – od nacrta do izvedbe – neverovatno je preduzimljivo. Svaka komponenta je zahtevala nešto novo od učenika, od uvežbavanja teksta do izgradnje kulisa. Stepen angažovanja i veličina projekta su takođe upregli njihovu veštinu čitanja. Izražajno čitanje je teško za decu u nižim razredima osnovne škole, ali kada su se suočila sa ovim izazovom, deca su pokazala odlučnost da nauče da čitaju te teške reči i prevazišla početne probleme sa čitanjem.
Deca su na kraju napravila sjajnu predstavu za roditelje koja je najbolje pokazala sve te nedelje vežbe, izdržljivost, originalnost i timski rad. Da ne pominjem da je finalni proizvod izazvao stojeće ovacije i da su roditelji bili veoma ponosni.