Proverite da li je Savremena osnovna škola pravo mesto za Vaše dete.
Razvijanje kompetencija
Ključne kompetencije neophodne za lični razvoj i društveni život
Obrazovanje je u savremenom svetu orijentisano na postizanje kompetencija. Uvođenje pojma kompetencije u obrazovne politike vezuje se za kraj prošlog veka i za dokument Evropski referentni okvir ključnih kompetencija.
Savremena osnovna škola u potpunosti prihvata i primenjuje sve odredbe ovog dokumenta i implementira ih kroz svoj personalizovani program. Školovanje prema ovakvom vidu programa predstavlja savršen spoj teorije i prakse kroz prenošenje opštih i stručnih znanja. Ono istovremeno pruža učenicima opštu kulturu i informisanost. Razvijanjem kompetencija neophodnih za intelektualno i emotivno sazrevanje učenika, Savremena ih sprema ne samo za dalje školovanje već i za stvarne životne situacije.
Karakteristike ključnih kompetencija:
Ključne kompetencije predstavljaju skup integrisanih znanja, veština i stavova koji su potrebni svakom pojedincu za lično ispunjenje i razvoj, uključivanje u društveni život i zapošljavanje.
Kompetencije koje se mogu povezati na tradicionalnim nastavnim predmetima
- Komunikacija na maternjem jeziku
- Komunikacija na stranom jeziku
- Matematičke, naučne i tehnološke kompetencije
Kompetencije koje su međupredmetne:
- Digitalna kompetencija
- Učenje učenja
- Društvene i građanske kompetencije
- Osećaj za inicijativu i preduzetništvo
- Kulturološka osvešćenost i izražavanje
U konceptu gde se učenje određuje kao celoživotni proces izgradnje kompetencija, nastava i nastavnici dobijaju drugačiju funkciju. Učenje se organizuje kao: učenje radi sticanja znanja, učenje kako se deluje, učenje da se živi zajedno i učenje za ceo život. Osnovno polazište savremenog pristupa učenju je da je to proces aktivne konstrukcije znanja u određenom kontekstu. Ono se odvija kroz interakciju sa konkretnom fizičkom sredinom i socijalnim okruženjem, putem razvijanja odnosa razmene i saradnje.
Učenje i podučavanje počivaju na:
– raznovrsnim (istraživačkim, projektnim, participativnim, kooperativnim) metodama koje obezbeđuju iskustvo u različitim aktivnostima učenja učenika; podsticanju motivacije i samostalnosti u učenju i učenja od drugih i sa drugima;
– oslanjanju na sopstvene snage učenika, razvoju samopoštovanja i osećanja kompetentnosti;
– uspostavljanju veza između životnog iskustva dece i učenika sa aktivnostima i sadržajima učenja u ustanovi (na taj način olakšava se razvoj novih znanja, razumevanje cilja i smisla učenja i razvija motivacija; korist od učenja i vrednost naučenog obezbeđuju se primenom u novim i različitim situacijama učenja u ustanovi i svakodnevnom životu);
– uvažavanju individualnih karakteristika, obrazovnih potreba, mogućnosti, interesovanja i različitih uslova i okolnosti u kojima se učenici razvijaju i obrazuju (poštovanje osobenosti svakog učenika na svakom nivou obrazovanja ogleda se u obezbeđivanju pristupa / učešća u aktivnostima učenja koje omogućavaju razvoj i napredovanje u ostvarivanju ishoda učenja sopstvenim tempom);
– negovanju i podsticanju kritičkog mišljenja, kreativnosti i inicijative kako bi se učenicima omogućilo da nađu najpogodnije načine postupanja u različitim oblastima svakodnevnog života i života u ustanovi;
– postavljanju očekivanja u zoni narednog razvitka pred svakog učenika; organizovanju aktivnosti i izboru sadržaja i materijala koji pobuđuju radoznalost (na taj način potrebno je obezbeđivati motivišuća iskustva, važna za podsticanje interesovanja i razvoj trajnog pozitivnog odnosa i zadovoljstva u učenju);
– podsticanju solidarnosti, tolerancije, etike brige, poštovanju drugih i odgovornosti za sopstveno ponašanje radi formiranja ličnog sistema vrednosti kao temelja pozitivnih odnosa sa drugima, zdrave porodice i društva u celini.
* Najveći deo teksta je preuzet iz Pravilnika o nacionalnom okviru obrazovanja i vaspitanja